onsdag 2 maj 2012

Jag fyller år IDAG!! NYA - 56 år gamla FINA BILDER!!!

 - - -NYA BILDER -  FÖR MAMMA KOM PÅ ATT HON MISSTOG SIG PÅ DATUMEN - - -
 Tripp, trapp, trull Mors lilla hjärtegull - De här tre bilderna togs på min ettårsdag. Den längre ner - med föräldrarna på togs ett halvår senare ca - att ha som julklapp till släktingarna! Lillan fann man sällan stilla! Inte ens hos fotografen;-) MEN GLAAAAAAAAAD ALLTID!

 

Idag beundrar jag KÄRLEKEN - och alla mina nära och kära och andra som finner, hyser och utvecklar denna livsviktiga känsla!

(Skrivpuff: Beundra)

Beundrar alla kämpar, alla älskande, alla som vill något bra - beundrar alla som stått ut med mig i vått och torrt!!

Beundrar särskilt mina närmaste som står ut mest;-)

Mamma GERD- jag älskar och beundrar dig för din duktighet och din uthållighet, ditt minne som du gärna delar med dig av och dina goda bullar,  saftiga stekar och fina blombuketter! Mamma, TACK för att du gav mig LIVET
Pappa Stig - jag älskar och beundrar dig för din lekfullhet, din värme, din påhittighet och din absoluta tro på att jag kan göra allt jag vill! Jag känner på mig att du ser och är med oss ibland.
Joseph - min pappa senare i livet - jag älskar och beundrar dig som tagit oss alla till ditt hjärta. Du bygger och du bygger och du bygger... hus grejer och broar av kärlek.


Mamma Gerd, jag - Lillan, Pappa Stig. 1½ år -1956, Gökalund


.


Lennart - du, min kära "halvbror" som kommit att betyda så mycket för mig - jag beundrar ditt tålamod, din välvilja och din känslighet, din omtanke om andra och din otroliga händighet!
Min älskade lockiga lillebror Pär - som ville bli präst när han var liten. Så energisk och glad att jag bara måste avaktivera honom ibland för att få lugn och ro - då klädde jag på honom balettkläder och vacker klänning och kallade honom Pärnilla och sa att man måste vara fin och lugn som en prinsessa och trippa lätt på tå. Han är fortfarande mycket aktiv - dock ser jag honom aldrig i klänning längre så det kanske är förlåtet;-)
Min lilla lilla kära bror Anders - klar i knoppen som en fräsch morgonstund, smittande skratt och full av bus.

Och dem man fick som bonus därigenom: Ann med härliga Gustav och Elsa,  coola killarna Christian och Philip - och Tessan och Isabella,  och alla de övriga som jag aldrig träffar numera... men tänker att det blir väl en vacker dag!!


Min make  Jan-Eric - så kääääääääääääääär var jag och är jag i denna  man. Mysteriet med kärlek beundrar jag. blir jag inte klok på, längtar jag efter att lösa... men vill aldrig bli av med magin runt. Fyrtio år har vi hängt ihop nu. Uppdagar och nerdagar - hittills har vi klarat dem alla  - är så tacksam för alla dessa dagar som kallas livet med dig!!!

Linda - älskade dig så fort jag såg dig du vackra barn. Älskade allt du gjorde och allt du sa. Och du gjorde och sa massor under din uppväxt! Och nu.
Daniel - du älskade alltid glada och intensiva kille, hur många känner inte du bara på grund av dina sätt att kommunicera!?
Robert - min älskade son med lyssnaröron och fixarhjärta.
Niclas - min älskade argumentations- och relationsexpert!
Hanna - min älskade eviga konstnär! Maten såg aldrig lika dan ut på tallriken när du väl skulle äta den som när jag la upp den! Allt gör du till ditt!
Victor min älskade lilla lugnbarometer som i stillhet löser alla gåtor och i smyg fixar alla elkablar.
Emily min älskade personlighetsspegel som man aldrig hittade där man satte dig.

Har väl i alla era år sagt hur mycket jag beundrar er - men jag kan säga det igen. JAG BEUNDRAR ER VAR OCH EN. NI ÄR UNDERBARA OCH GER SÅ MYCKET AV ER - TILL MIG, BL A.

(Se alla  familjebloggar i vänsterkanten ... och en massa annat på Den begåvade sidan i flikarna!)
Johannes - den designande Stockholmaren som såg skönheten i Bergkvara, Kathryn - den skönsjungande amerikanskan som redan sett mycket av Sverige, Sigrid - den gladsjungande norskan som tar Sverige med storm - om och om igen, Josefin - matglada skåningen som helst håller sig där men gärna hälsar på, Leonard - den beräknande skåningen som alltid haft en halv fot i Småland,  Jessica  - den ärtiga blekingskan som studerar människor, Ian - den knivskarpa grillande britten som gärna lär sig älska  både svensk mat och kultur. Alla dessa underbara kärleksfulla människor kom "på köpet".



Och fler kom det:
Jennifer - du förstfödda barnbarn. Pysslig, lugn och klok.
Joseph - du förstfödda gossebarnbarn. Klok som en bok och intensiv som ett reaplan.
Emma - teknikerämne.
Victoria - kläddesignerämne.
Isak - smygande smart.
Jared - lurig och klurig.
Ella - pysselglad.
Diana - pratglad
Rebekah - kramglad
Linnéa - sagoglad
Christopher - skype-glad
Lilla Längtan - som är det eller de barn som på ett eller annat sätt redan betyder mycket för oss alla fast vi inte vet hur eller på vilket sätt vi kommer att träffas och leva tillsammans...
---
---

Musiken som kom med dem alla ...
Förutom alla dagar av beundran för dessa ovan som gett mig och ger mig kärlek på så många olika sätt så vill jag idag också beundra MUSIKEN som - i mitt fall nästan alltid kommer via ovanstående samling älsklingar!!! ÄLSKAR er musik i alla former!!! Mitt hjärta rörs om ifrån botten  och vare sig det kommer upp grumligheter eller klarheter så älskar jag det!

Min tidiga tid...
Min älskade Farmor - och glada Farfar som jag aldrig hann möta, Tant Ruth, tant Klara, Gurre, Mormor med käppen, Mormor och Morfar i Gate, Mormor och Morfar i Mönsterås, Morfar och Lisa i Kalmar, Moster Wera och Moster Asta, alla morbröder och mammas kusiner, sysslingar och goda grannar som Tant Karin som sydde så många vackra klänningar till mig - bland annat brudklänningen! Gulliga vänner som tant Karins son Lars - som alltid hade tålamod med mig trots att han var två år äldre och inte alltid kanske ville leka när jag kom över och knackade på. "Tusse" som är vänlig mot alla än idag.  Före skoltiden var det dessa som jag umgicks med och fick mitt liv ifrån.

Gitarren stod för en stor del av min nästa del i uppväxten... Min vän Britt och jag lärde oss av hennes store bror... Hur hade livet varit annars? Det kan jag inte föreställa mig! !! (Min Farmor lärde mig piano och det har också betytt mycket för mig - även om jag tappat själva stilen så har jag alltid haft pianot till husbehov.) Mina känslor kom ur mig dag och natt ihop med gitarren. Tankar, texter, musik  - allt vällde fram som en flod. Vad hade jag varit utan det?? Det finns fler betydelsefulla inslag i livet - men mer tid har jag inte nu. Men TACK alla andra som ej är nämnda också! Tack Gud för att du älskar oss var och en så mycket att du låter allt samverka till det bästa - för oss alla!

Jag beundrar kärleken - och jag känner mig nästan i upplösning så glad och tacksam och full av kärlek känner jag mig i denna stund. Så många kära vänner på alla håll och kanter som hittat mig, fångat mig, behållt mig!!! Så mycket har jag fått - och tack vare er alla - så mycket vill jag ge. Tack alla som levt och lever för att ge sådana som jag en chans att hitta glädjen i livet! Ni fixade det!!!

Om någon mer än jag läst hit ner så - GRATTIS - du har förvaltat din tid på det sätt du ville - men kanske fått lägga mer tid än du tänkt. TACK för ditt intresse och din kärlek. Må dina kameler ständigt föröka sig;-)

Kramar och LYCKA TILL  med dagen!
Din vän, Madeleine

------------------------------------------------------ Gå in på flikarna högst upp så hittar du mig på facebook om du vill. Du hittar också till familjeföretaget Blomberg Entertainment på Länksidan och vill du veta lite mer om hur det är att Vila i frid redan i livet - så är du välkommen tillbaka. Det är en livsuppgift, känner jag.Och många saknar just frid, tycker jag mig ha märkt. Skrivarcoachen Ann Ljungberg har betytt mycket för mig och mitt skrivande i vinter - besök hennes SkrivPuff och få ett nytt ord att skriva om varje dag. Ett skönt sätt att få hjärnan att vakna till liv! Titta in på Novellodikt-sidan och utbyt tankar med mig om dagens Pufford!

10 kommentarer:

  1. Hihi... man FÅR läsa bara lite;-) Tack för grattiset!

    SvaraRadera
  2. Emma teknikerämne? Jag trodde hon var konstnär??? Hon är nog den mest försiktiga när det gäller tekniska prylar i vår familj...

    SvaraRadera
  3. VAr det inte hon som gjorde en framtidsmaskin kanske? Den minns jag som om det vore igår;-) Men alla dina barn ju är överkonstnärliga så liksom att du och dina syskon är lite övermusikaliska så tog jag inte det som exempel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hade jag helt glömt bort... :)

      Radera
  4. Grattis och vilken underbar kärleksförklaring du skrivit! Beundran och kärlek bor i orden.

    SvaraRadera
  5. Grattis! Vilken kärlekshyllning!

    SvaraRadera
  6. Grattis: ). Och tack :)! Och vilka snygga bilder!!!!

    SvaraRadera