måndag 14 maj 2012

Gissa vad jag hittade!

KU taraxacum officinale by Gerald_G - A dandelion.Längtan till trädgårn var stark denna dag
Ute sken solen och inne satt jag.
Där satt jag med min moms och min dumma deklaration
Medan hjärtat ropade "Maskros- och nässeltransformation!"
Jag kom upp från min stol
innan ner gick vår sol
med korg och sax gick jag ner
och hitta' många mer än fler
för nässlan och min maskrosvän
aldrig vilar sina rötter men
jag klipper och jag drar
och snart är jag klar:
Massagolja så len
den är bra för rygg och ben
sen en honung - ljus och ren
rena rama grötsuccén
Men sist en soppa näringsstinn,
så vem som helst kan gå i spinn.
Kostnad gratis, ingen moms.
Man kan plocka utan broms;-)

   ----------                -----------------               -------------------

Här är receptet på maskroshonungen:
  • Gå ut och plocka 100 maskrosblommor och skölj! Är du petig så klipper du bort det gröna men det behövs inte. Det blir jättebra utan sånt fasligt pillande. (Har du inga är du mer än välkommen hit;-)
  • Lägg blommorna i en kastrull och häll på 5 dl vatten, lägg i en citron i skivor - inte alldeles nödvändigt - man gör alltid lite som man vill - jag tar limejuice idag - och ibland inget annat än maskrosor. 
  • koka 15 minuter
  •  Dra av från värmen och låt stå ett dygn i rumstemperatur. 
  • Sila bort blommorna (mm) och spara maskrosvattnet (så klart;-) Använd gärna ett tunt tygstycke eller handduk du inte bryr dig om att den blir ful - eller kaffefilter, t ex. Ju renare och klarare  spad desto bättre.
  • Häll i maskrosvattnet och 5 (fem) dl strösocker i en kastrull, blanda och koka på svag värme ca 1½ timme. Det stelnar lite grann till när det kallnar.
  • Häll upp den heta "honungen" på rena varma burkar och sätt på locket lite löst först och sen när det svalnat lite - skruva åt ordentligt. (Vanliga burkar med metallskruvlock, de har ju oftast en liten tunn gummipackning som sitter i locket. Jättebra till att konservera allt möjligt i.)
  • Skulle något bli över längre än ett halvår kan det bli lite grumligt - men är fortfarande helt användbart! 
Nässlorna la jag på ett stort gammal lakan i hallen för att torka i närheten av luftvärmepumpen! Det blir torkade nässlor att smula sönder och stoppa i burkar, Smart drag va;-) Men.... nu ringer det på dörren - undrar om det är någon som vill in? Då får de gå bakvägen;-)  den sköna brännässlan

Nässelsoppa är vansinnigt gott men jag åt det fyra ggr förra veckan. Du hittar massor av recept, både med och utan grädde. Jag och maken var ju på Möllan och handlade grönt förra helgen så jag stoppade i stora buntar av persilja och díll, lite rödlök, några tomater och morötter och kokade tills det blev gott. Stavmixade allt men när jag skulle äta satte jag en ituskuren tomat i botten på en djup talrik och micrade tills den var lite mjuk - sen hällde jag på soppan. Och NJÖT!!!

ps! Men just det - jag sköljde och  - FÖRVÄLLDE nässlorna först några minuter. 
ps2! Du - inte en saltgnutta eller något annat fusk tog jag i. BARA grönt och skönt!

Ha det så kul i vårsolens glans - det är då det är bäst att samla växter. Regniga dagar kan man sitta och skriva sagor om man inte har något bättre för sig... Men nu måste jag ge Den lilla mannen och blomman lite uppmärksamhet - sol eller inte!

Håll gärna tummarna! Måste skriva hela dagen - när jag inte ska göra kroppk... Nej, det säger jag inte!

KraM

Freepeak.com Här hittar du maskrosteckningen och vem som gjort den
Hitta var dagens ord på Skrivpuff


------------------------------------------- Gå in på flikarna högst upp så hittar du mig på facebook om du vill. Du hittar också till familjeföretaget Blomberg Entertainment på Länksidan och vill du veta lite mer om hur det är att Vila i frid redan i livet - så är du välkommen tillbaka. Det är en livsuppgift, känner jag.Och många saknar just frid, tycker jag mig ha märkt. Skrivarcoachen Ann Ljungberg har betytt mycket för mig och mitt skrivande i vinter - besök hennes SkrivPuff och få ett nytt ord att skriva om varje dag. Ett skönt sätt att få hjärnan att vakna till liv! Titta in på Novellodikt-sidan och utbyt tankar med mig om dagens Pufford!

10 kommentarer:

  1. Kirskålspesto är också att rekommendera och upp ska den ju i vilket fall. Kirskålen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, TAck för tipset - det måste jag testa. Men har varken recept eller kirshkål så jag får börja leta;-)

      Radera
  2. Låter gott! Vilken tur att jag har så mycket både av maskros och kirskål ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nässlor då - har du inga nässlor;-)

      Radera
  3. Ha.. rimsmeden vaknade till i solljuset :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan - men nu ska det bli mat;-)
      Hoppas du hittade nåt gott, min älskling!

      Radera
  4. Åh, härlig dikt och inspirerande "man tager vad man haver" . Jag funderar på om det går att göra svensk pesto av nässlor, någon som prövat? Jag har en liten tanke om att använda svenska råvaror, nå får servad det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - jag gillar det där tavarlighetsivern som kommer så här på våren;-)

      Pesto - jag måste kolla det!!!

      Radera
  5. Svar
    1. Tack själv för dina härliga texter!!

      Om någon har bra recept på pesto av "ogräs" så tar jg tacksamt emot!

      Radera