onsdag 8 februari 2012

Flowers for Algernon... KUSLIGt bra KLASSIKER!

Just nu har jag läst klart en bok. Blommor till Algy.
Författare Daniel Keyes, Flowers för Algernon - http://www.youtube.com/watch?v=loi3gDeGTwU
Hjärtat beter sig som om jag sprugit mig dötrött... Hjärnan vill göra något åt det jag läst. Jag är otroligt berörd. En bok om en  jättesnäll 'efterbliven"  kille med en het önskan att bli smart. Han jobbar outtröttligt på sitt mål. För han vill ju få vänner och om han kan diskutera viktiga saker med andra så får han det, eller? En operation senare  rusar hans IQ på några veckor upp till 180 och han läser världens litteratur och vetenskapliga avhandlingar på originalspråk. Han skriver rapport hela tiden om vad som händer i honom när han får svaret på sin önskan. Vägen upp till berömmelse är spännande men när han förstår att vägen går tillbaka också ...  Han är en förökskanin ... Läs om hans gripande historia genom hans egen dagbok. "En modern klassiker. Berättarteknisk triumf.  En oroande gestaltning över vårt kunskapsfixerade samhälle...." Den boken hade jag velat skriva... Får väl hitta på någon egen. Tex är min lilla man snart bearbetad;-)

2 kommentarer:

  1. För länge sedan en film gjordes av denna bok. En hjärtskärande historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan se den på Youtubelänken! Läskigt... men mycket tänkvärt.

      Radera