måndag 6 december 2010

rädd för gamla spöken?

De gamla vill att vi hittar dem - jag vet att det är så! Jag kan känna det!
Om det undgått någon så har jag börjat med släktforskning i höst.
Idag har jag ägnat den aktivare delen av dagen med att följa upp information från min mamma. Mamma har minne och historier på lager som är värda att minnas! Jag har ju bott hos min mamma och min Joseph (plastpappa skulle de unga säga men det tycker jag låter illa - han är av gediget trä, allra minst!) nere i den underbara stugan vid havet en vecka nu i höst och antecknat gamla minnen och läst gamla tidningsrklipp om pappas släkt. Och Mamma berättade bl a om när hon stod och julstökade första julen på Karlsudde (för ca 55 år sedan) tillsammans med svärmor och radion skvalade. Plötsligt hör hon sin morbrors hälsning från Korea till familj och vänner i Sverige följt av hans djupa stämma sjungande en julsång till gitarr. Gripande. Gissa om jag velat ge mamma den inspelningen !?
- Tyvärr, den fanns inte kvar, sa damen på  SR lyssnarservice. Gösta Bleking fanns inte kvar...
   Men jag googlade  ett annat minne och hittade en sång som pappa brukade reta mamma med när jag var liten. "Balladen om Snorgerd"  (mamma heter Gerd om ni inte visste det)- och förhoppningsvis kommer det en gammal vinylskiva med Birgitta Andersson lagom till julklappsinpackningen Inte alls samma sak förstås men ett gammalt roligt minne går inte av för hackor! Skvallra inte för Mamma!
   Pappas släkt verkar i alla fall ha lite lättare för att hitta till oss! Hans gamla kusin KG Kleen - http://svt.se/2.34007/1.2183371/89-aring_vann_i_forvaltningsratten?lid=puff_2183371&lpos=lasMer - som vi inte visste mer än namnet på - dök plötsligt upp i TV-rutan för några dagar sen. BRA GJORT! Mamma berättade genast om inslaget och jag googlade och fann honom. Tack och lov för Google!!! Han blev så glad och var så positiv till att dela sina minnen med mig.
   För ett par veckor sedan satt jag och rotade i gamla kyrkböcker tills ögonen var strimmiga - och fick upp ett spår om min mormors mormors mor och far! Aldrig har vi haft några namn på dem förr! Mödrar som dör när barnen är små och "fader okänd" ställer till oreda i leden. Men de hör ihop med Gösta Bleking som skickade sin julhälsning från Korea och jag vet att de vill bli hittade, bli kända, bli samanlänkade med oss så nu ber jag alla som vet något om Vilhelmina Swensson född i Karlskrona Amiralitetsförsamling 1846 att höra av sig. Kanske de själva kan hjälpa till om jag nu är villig nog att ta emot information...Är Rosalie Ekström och Carl Magnus Swensson från Linneryd föräldrarna jag söker??? Jag ska inte vara rädd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar