måndag 8 november 2010

Kan själv!!!

- Kan själv!
Uttryck registrerat hos individer ett år och uppåt
Mäktigt känns det
Mäktigt låter det
Ofta sant
Lika ofta inte sant
Gå själv
Äta själv
Men sova själv?
Ringa själv
Trycka på knappen själv
Men betala räkningarna själv?
Välja vänner själv
Välja aktiviteter själv
Men hitta lycksalighet själv?

Kan själv bestämma vad jag vill
Kan bestämma om jag vill.
Kan själv bestämma följderna?
Mycket kan jag - men inte det.
Kan bestämma om jag vill ha paraply, parasoll eller sitta inne.
Men vädret kan jag inte bestämma.
Kan tänka, prata och räkna ut
Har en fantastisk hjärna som, om den utnyttjades,
skulle kunna räkna ut följderna av alla våra val.
Kan bestämma att jag vill ha det varmt och soligt hela vintern här uppe i Norden men får jag bestämma vädret får det effekt för hela klotet.
Kanske finns det någon tanke bakom att vi inte kan [bestämma] allt?

Gjort aktiva val i cirka ett halv sekel och åtminstone ett har jag lärt hittills: Vi behöver dem som levt längre för att själva leva bättre.
Tack alla åldriga själar i gamla kroppar och alla gamla själar i unga kroppar för vänskap och tålamod. Vare sig vi lever i ena eller andra änden av evigheten är jag så tacksam för all hjälp jag får på min evighets väg - må vägkorsningarna styrka oss alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar