tisdag 2 november 2010

Vi är så väldigt duktiga nu för tiden!

När det var "en gång för länge länge sedan" då kunde man inte åka snabbtåg, vägarna sprängde inte genom berg, broar gick inte över stora dalar och vatten, ingen människa hade ännu gjort någon rymdfarkost, inte ens en hund hade åkt ut i rymden. Livsmedelsverket, medicinalstyrelsen, dietister och personliga tränare hade man inte förmånen att höra några råd ifrån. H&M, IKEA. Volvo och andra svenska storheter hade vi inte heller för att ikläda oss vårt dagliga liv. Inga valutakurser, investerare, laptoppar och mobiler förgyllde människans leverne. Stackars människor för länge länge sedan.

Vi bor och klär oss och åker och planerar och investerar och stoppar i oss för att skapa vår image. Vi intar syntetiska kosttillskott och processad föda och vi stylar och fettsuger och botoxar och detoxar. Kroppen får vår fulla uppmärksamhet. Relationsexperter och new age-vågor slår ut gamla malätna profeter och andra likasinnade. Vi kan så mycket nu för tiden! En tanke slog mig: Om du och jag vaknar upp ensamma en dag nakna ute i naturen men med huvudena fulla av dagens teknologi och kunskap som de dagens barn vi är. Hur skaffar vi allt vi behöver för att klara vår dag och vårt liv? Kanske är det ett mått på hur utvecklade vi är nu för tiden?

2 kommentarer:

  1. En tanke som jag har haft länge. Vi har glömt många viktiga saker, i samma takt som vi fått teknologi till hjälp. Den dag vi av någon anledning står utan (storm, olycka eller något annat) ligger de flesta av oss illa till.

    SvaraRadera
  2. Jepp... vad lär vi oss egentligen nu för tiden??? Och vad bör vi göra åt det nu när vi uppmärksammat detta dilemma? Jag känner mig nästan förlamad eller kanske tom i hjärncellerna när jag funderar över detta vilket sällan är karaktäristiskt för kategorin överlevare!

    SvaraRadera