söndag 24 oktober 2010

Attitydtåget - Hur snabbt kan en tanke förändra ens framtid? Svar : se nedanför texten.

Bara en snabb reflexion:
Måndags kväll var jag ledsen och nerstämd och hade varit orolig en tid.
Tisdags kväll var jag trött - det hade varit en lång dag - men glad.

Om jag nu skulle tagit illa upp för att någon uttrycker en tanke att jag ser äldre ut än jag är och låtit denna tanke rulla vidare - hur hade jag då känt mig?
Ett par dagar senare med samma gnälliga tankar?

Inte yngre, inte gladare, inte fått lugn, bönesvar och ordning på tankarna. Inte hittat flera nya vänner och bekantskaper, inte styrka och vägledning i livet .. kanske bara hittat fel på allt och alla omkring mig. Säkert inte trivts med mig själv och utmaningarna i livet. Det kunde blivit allvarligt - jag kunde ha missat ett väldigt viktigt "tåg".

Nästa station i livet ligger precis så långt bort som vi står ut med. Men vi kommer aldrig dit om vi inte hoppar på rätt tåg. "Rätt-attityd-tåg" är ett bra tåg. Det sitter tätt ihopkopplat med "Älska-din-nästa-tåget". Faktiskt vagnar i samma tåg. Sitter man på ett sådant tåg får man den resa man behöver för stunden.

Jag fick en insikt - en lärdom om vilket tåg jag gärna åker på. Jag hade säkert aldrig fått uppleva att plötsligt vara i 35-årsåldern igen - för man blir inte yngre av att vara sur;-)

En tanke gör något med oss. Allt vi gör börjar med en tanke. Allt vi vill åstadkomma måste börja med en tanke. Det gäller att välja tanke.

PS! Jag bad någon posta två kort åt mig. Hade inga frimärken. Hur kunde denna nya vän reagerat när jag inte ens kom att tänka på att lämna med några pengar!!? Tanklöshet kan orsaka ont - men inte så lätt hos människor som aktar sina tankar. Tack alla ni som har överseende med mig och min tanklöshet!!! (Yr-i-mössan-tåget går bara runt runt runt... om ni undrar;-)

Svar: !ned retållit nam tbbans åS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar