torsdag 27 januari 2011

Hjälp mig Ibohm - jag har fastnat!

Jag har fastnat!!! Jag har kört fast - jag hittar inte från målarmästaränkan Britta Cath. Ekström som var med när dottern Rosalie Ekström f 14 okt 1819 äktade Carl Magnus Svensson f 15/4 1821 i Karlskrona Amiralitetsförsamling den 2 november 1845. Hennes efternamn står ingenstans - trots födelsebevis på fyra barn. Men man får väl vara glad att något namn alls står för det är ofta här nere i Karlskrona som ENDAST faderns namn står nämnt! Man kan bli galen för mindre. I Bohuslän får man nära på en livshistoria och i Blekinge en enda liten pyttig rad med ihopknökade och ofta nästan oläsliga bokstäver. Har letat kring alla syskon och andra med Ekström som efternamn och hittar att målarmästaren ev har en bror som heter Carl Ekström och isåfall en far som är Arklimästar Abraham Ekström född 1767ca - och då heter i så fall antagligen målarmästaren Abraham Wilhelm Ekström. That makes sence - för alla Rosalies barnbarnsbarn genom Wilhelmina heter Willhelm och Wilhelmina och såklart ett namn till.
Men PROBLEMET ÄR  att jag nu tror att målarmästarn heter Abraham Wilhelm Ekström och är son till Abraham Ekström -arklimästaren - med hustru Maria Elisabeth Ibohm. Och JAG HITTAR INTE LÄNKEN MELLAN DEM? Var i hela friden bodde familjen Ekström när Rosalie föddes och varifrån kom Ibohm? Det finns inte många i det här landet men om någon är intresserad av släktforskning så kanske jag kan få lite hjälp!?

1 kommentar:

  1. Hej, jag håller också på att forska i detta. Har samma namn, så tror vi forskar om samma personer.

    Maria Elisabeth Ibohm och Abraham Ekström fick ett barn som hette Carl Fredrik Ekström. Carl gifte sig med Chrestina Videgren (1791) , och de fick ett barn som hette Carl Gustav Ekström (1825). Han gifte sig med Rebecca Sofia Lindström (1818), och de fick ett barn som hette Christina Sofia Ekström.

    Stämmer detta med dina uppgifter? Om du fortfarande håller på d v s! :)

    SvaraRadera