tisdag 18 januari 2011

Våra barn kanske tycker vi är tjatiga...

Man vill ju ha sin sömn - och den är ju ofta beroende av om man känner sig lugn och trygg. Ibland beror sömnbrist i vårt fall på att somliga inte hör av sig när de lovat och timmarna - och emellanåt dagarna - går... Mamman ringer, pappan undrar - allt förgäves. För ungdomen i fråga tänker glatt att höra av sig när det blir tid - inte när föräldrarna behöver för sitt lugns skull. Detta kan i olyckliga fall leda till att kommunikationen kommer på kant och det är man förstås rädd ska hända. Så vi samarbetar, maken och jag, för att inte förstöra de relationer vi sätter så stort värde på. Jag hänger på luren och mess och mejl och han hänger på mig - för att få veta ev nyheter. Nu har jag kommit på att man kan delegera ansvaret och pappan fick sin första stora uppgift av ett nytt slag. Jag fick nämligen för mig att pappor kan ha ett särskilt bra sätt att uppmärksamma sin oro och kärlek på, lite olika mammors. Ville ha en dikt som ifrågavarande ungdom kunde sätta upp på ytterdörren eller kylskåpet som påminnelse om att höra av sig vid lämpliga tillfällen utan att verka tjatig. Maken var snabbt med på noterna och det blev så roligt mitt i allt allvarligt att jag nästan skrattade mig fördärvad medan mitt hjärta log av tacksamhet... Jag bara måste dela med mig av hans underbara fyndigheter:-) Tänkte ha den som inskription på min Vila-i-frid-sten framöver - som påminnelse för förbipasserande allt från välmenande föräldrar till emellanåt lite tanklösa barn. Här kan du läsa lite andra av kära makens spännande funderingar: http://stetsoncorrugated.blogspot.com/

Ser du ungdomen  - som kanske tycker att man är för tjatig - för din inre syn när du läser;-)

"Tänk om tio år, när jag sitter och vaxar mina tår,
funderar på mina föräldrar som är många år
Som älskar lilla jag alla tider och gånger
trots att det kändes som dom stod i mina kalsonger"

Vi älskar er, kära barn (ungdomar)! Var rädda om er - och om oss. Tack för att ni hör av er så vi vet att ni har det bra! Då mår vi bra - och det kan löna sig för er i längden;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar