torsdag 19 januari 2012

Om ordning...

It takes less time to do a thing right then to explaine why you did it wrong (Det tar mindre tid att göra något rätt än att förklara varför du gjorde det fel.)
Spencer W Kimball

För mig handlar detta lilla tankekorn om ordning.  Ordning på djupet i sitt liv. Det är det jag eftersträvar. Jag anser att tiden är dyrbar. Men lyckas inte få ordning på den ändå. Det finns så många djup i ens liv. För att det ena ska fungera så måste man fixa till något annat. Jag t ex, måste hitta ett sätt att organisera mina dagar så min energi räcker till det som är viktigast. Till för några år sedan kunde jag oftast springa omkring och göra allt jag ville, vara flexibel, snabb och göra flera saker på en gång. Jag var säker på att så fort jag bestämde mig för att göra något så blev det så. Att allt handlade om min vilja och beslutsamhet. Det smärtar mig att säga att så är det inte längre. Inte just nu i alla fall. Jag vill så mycket mer än jag gör. Så oändligt mycket mer. Och om jag inte tar hand om dagen, stunden, tanken just nu - så stjälper hela lasset. Och en utmattad själ gör inte många knop. Så - suck - jag måste göra det förhatliga: Måste ta hand om mig. Vill inte. Vill bara rusa på som förr...  Här skrev jag en massa om vad jag vill, vad jag förr gjorde och hur det påverkade andra - men jag raderade allt. Du får använda din fantasi för om denna text ska vara till nytta för dig så är det ändå det du gjorde, det du ville och det du nu bestämmer dig för som är viktigt. Jag kan bara säga en sak. Ordning är bra. En sak i taget är perfekt om man vill komma någon vart. Ett steg närmare målet ska man vara glad för. Tar man hand om sig kan man vara till nytta för andra. Annars blir man lätt en börda i stället. ... Jag älskar ordning - det ger mig frihet. Ordning kan vara att ha koll på konsekvenser. Och leva förutseende. Tyvärr kommer insikten ofta inte ikapp en medan krafterna är kvar. Man är ung, stark och oövervinnerlig... Men att skynda långsamt och ordningsamt är en gåva att dela. Ordning på hoppet har jag i alla fall så mina dagar kommer att bli mer och mer ordningssamma och kraftfulla. Kraften att göra det lilla till stora ting!

Du hittar mig på face book om du vill. Du hittar också till familjeföretaget Blomberg Entertainment här och vill du veta lite mer om hur det är att Vila i frid redan i livet - så är du välkommen tillbaka. Det är en livsuppgift, känner jag.Och många saknar just frid. Varje dag går jag in på Skrivarcoachen Ann Ljungbergs SkrivPuff och får ett nytt ord att skriva om. Ett skönt sätt att få hjärnan att vakna till liv! Kolla länklistan...

4 kommentarer:

  1. Jag gillar och håller med.

    SvaraRadera
  2. Håller med. Ordning är underbart.

    SvaraRadera
  3. Inget litet tankekorn alls. Tänkvärt om ordning skulle jag vilja påstå. Tack för smickrande kommentar idag från en som aldrig läst en rad i Barometern. Än.

    SvaraRadera