lördag 10 december 2011

Jag gör bara det jag måste...

Den 30:e november måste jag kolla på radioprogrammen och hitta var och när jag hittar radions Julkalender. Och samma med TV-kalendern. (Jo, visst är de för barn - men när slutar man vara barn? Det kan väl inte vara en exakt tidpunkt i livet!!)

Den 1:a december klockan 6.40 kollar jag så allt är som det ska vara - kalendern börjar kl 7.50 på  - "Allt du önskar". Schyyyyyyyyyyyyyyyyyy!!! Nu börjar det! Handlar om en liten tjej som tycker att hon "bara" vill ha en mobiltelefon... Jag hinner precis ta fram gröten och sätta mig tillrätta vid TV:n innan Svt 1  visar sin julkalender Tjuvarnas jul  kan-man-göra-rätt-fast-man-är-fattigochifelgäng-stuket. Häääärligt. En perfekt början (fast jag som vanligt varit uppe sen väldigt tidigt men ändå...) på en hektisk dag.

Den 2:a december - samma tider - samma kanaler - fortsättning på dessa rafflande historier och sköna karaktärer som följer med mig en stund på min dag. Visst är det härligt med rutiner!!!

Den 3:e december - just det - samma sak. Men va nu då - jo, just det - det är ju helg! Lite andra tider. Kollar in allt på Internet istället. Det går ju också bra. I nödfall. Det blir inte riktigt samma känsla men det duger. Och framför allt - man slipper missa något!

Den 4:e december bara måste jag gå in och utforska skrivarcoachen Ann Ljungbergs julkalender
 och jag möts av ett glatt och vänligt ansikte som hälsar mig välkommen att läsa skrivartipsen och att vara med och göra en liten uppgift varje dag. Jag ser att dagens uppgift är att skicka in en premiss till en bok - och jag slänger ur mig det första jag kommer att tänka på. En av mina mycket gamla favorittitlar som ligger till sig och hoppas på substans nog att bli en bok på "nåndag"... Nä, jag säger det inte - det är en hemlis som nu Ann Ljungberg är invigd i;-)

Den 5:e december - skönt - nu är allt på rätta tider igen. Detta måste jag ju göra så det hinner jag fast vi ska åka iväg till England och träffa yngsta dottern med make och deras lilla förstfödda! Allt måste vara packat och klart helst halv två för klockan två måste vi sticka. Och det är mycket som ska fixas innan!! Och efter lite morgonstök hittar jag tiden till lucköppning på Adventsskrivarkalendern igen. Läser tipsen och luckan och gör uppgiften - nu om hur man lanserar en bok.

Den 6:e december... suck.. ändrade rutiner. Nu blir det krångligt... och jag bestämmer mig för att ta igen allt på Internet när jag kommer tillbaka den 13 dec. Det blir en härlig stund bara jag och julkalendern - en i taget tills alla  avsnitt är avnjutna. Det kommer jag att hinna med - för det måste jag ju.. Man kan ju inte insupa en julkalender bara till hälften! Men man måste ju också träffa de nära och kära om de så bor på andra sidan vattnet! Varför skulle man annars ge sig iväg så här mitt i julstöket - som man så klart måste det också - åtminstone lite grann! T ex göra ost -  på 55 liter mjölk, putsa gardiner, fräscha upp de trötta blommorna, sätta upp de finaste julgardinerna, göra julkort och skicka iväg i god tid helst och så julklappspysslet förstås - det måste man ju också. Det är ju så roligt! Idag bara måste jag njuta av mycket annat lite mer ovanligt också: döttrarna Hanna och Emily med sina småttingar Clara Linnéa och Christopher Bruce. Jag är en njutare så det passar mig mycket bra att få njuta av dem i flera dagar i det annars lite kyliga England;-)

Dne 7:e december - Jag ligger i bästa gästsoffan i ett typisk engelsk hus med lånad laptop på magen och läser skrivtipsen i luckan och skickar in uppgiften: Önskelista för att underlätta skrivandet. sen måste jag gå in och titta till Anns Skrivpuff! Och väl där så bara måste jag känna mig igångpuffad! "Smittad" är temat. Jag öppnar en meddelandelucka och skriver Smittad, byter rad och sen sköter fingrarna resten. "Utan omväg runt hjärnan" har jag hört förr - men det här är mer som "utan omväg runt medvetandet". Det är hjärnan och fingrarna som sköter jobbet och den lilla dikten kryper fram . Man bara måste häpna - och fortsätta med måstena. Det tar ju faktiskt inte många minuter!

Fortsättning följer - dag för dag med massa måsten - härliga måsten! Men bara så ni vet så sitter jag här nu på Hiltons Hampton Inn i Birmingham med min make som också kommit över till England och gör allt jag måste på hans dator! Bloggar idag för det måste man eftersom det står i dagens lucka.

För jag gör ju bara det jag måste!




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar