torsdag 22 december 2011

om att Hoppas och en gammal om att Vända

Jag hoppas att jag får bra betyg och jag hoppas jag får roligt på festen och jag hoppas att maten blir god och jag hoppas att killen tittar på just mej och jag hoppas att jag inte kräks och jag hoppas att jag kommer i tid och jag hoppas att ingen märker nåt och jag hoppas att jag inte är gravid och jag hoppas att jag inte luktar och jag hoppas att jag inte kom med på bilden och jag hoppas att det finns gratis hjälp att få och jag hoppas att kronofogden inte tar pianot och jag hoppas att lillen inte fick men för livet och jag hoppas att pengarna räcker till mat också och jag hoppas att jag får åtminstone delad vårdnad och jag hoppas att jag bara får fotboja och jag hoppas att jag kommer ut snabbare för att jag kan sköta mig och jag hoppas att han hälsar på och jag hoppas att jag kan börja ett nytt liv och jag hoppas att han minns mig och jag hoppas jag kan lära mig att bara hoppas inte löser någonting om jag inte också bestämmer mig för vad jag kan göra rent konkret för att nå det jag hoppas.......

Härliga Ann Ljungbergs SkrivPuff får mig i nya tankebanor varje dag - väntar spänt på dagens lucköppning i hennes Skrivadventskalender! Fina priser väntar fram till jul! FÖR ATT INTE TALA OM DE FINA ERBJUDANDET AV KURSER!

En annan text om gårdagens puff om att VÄNDA..

Hon som går över bron

Det var förstås mycket underligt - eller inte alls, kanske.
En lång smal kvinna, med en ljust lila kjol svepande runt anklarna, syntes varje morgon gå över den mycket långa skrangliga träbron som jag såg från mitt sovrum. Varje dag. Inte konstigt tycker du? Men varför skulle hon gå över den alls? Fanns det inget på andra sidan, undrar du förstås. Jo då. Skogen – den härliga blandskogen med små porlande bäckar, de vilda vackra djuren och fåglarna. Men kvinnan gick över bron, vände vid slutet av den och gick sen tillbaka. Alltid. I alla de fjorton år jag bott här. Varje dag.
Tycker du inte det är åtminstone lite konstigt?

7 kommentarer:

  1. ajaj vad mycket hopp. Mycket snack och liten verkstad. mycket positiva hopp som kan bytas till verksta .,.......

    SvaraRadera
  2. Mycket bra, gripande och berörande!

    SvaraRadera
  3. Många stora förhoppningar. ...lite mantra över texten....

    SvaraRadera
  4. Det var lite i samma anda som min dikt idag. Jag läste dock inte did text först, Jag hoppas att du inte tror det

    SvaraRadera
  5. Fin den med bron.
    Hoppas allt annat går bra :)

    SvaraRadera
  6. Hoppas kan man ju alltid! :o) Håller med Malix där, känns som mycket hopp och liten verkstad!

    SvaraRadera
  7. Hoppas hon inte vänder nästa gång. Tror hon är rädd för skogen.

    SvaraRadera