måndag 26 december 2011

Skriv om att blötlägga...

Jag utvalde noga mitt bröd
kände på det med fingrarna  - det måste vara lagom tjockt,
höll det mot min näsa och drog sakta in dofterna med blundande ögon.
Ja, det var exakt syrligt, så rågdoftande och så kryddigt som jag föreställt mig.
Därefter stack jag ned skeden i spadet som med sitt långsamma bubblande fick fonduegrytan mitt på det fullsatta bordet att nästan magiskt dra både blickar och näsor till sig.
Spadet var mättat av goda smaker från skinkan och från grönsakerna som legat i den sista timman och nyss silats bort.
Allt var klart.
Timmen var slagen. Ett slog klockan, denna julafton - som alla andra.
God Jul alla kära, nu hugger vi in! ropade Torsten som alla andra jular
Jag stod som vanligt som väktare vid doppet och som alla andra år var det jag som prövade lyckan först för att sen hjälpa de andra
Jag blötlade brödet - petade ner det ordentligt under buljongytan, räknade sekunderna medan jag höll uppsikt över hur brödet reagerade
..fyra, fem...
Nu! Andäktigt la jag över det ångande brödet på mitt lilla fat, tog gaffeln och tryckte till om kanten. Fick med mig en bit och drog den till munnen. Smaklökarna var inte sena att svara på stimulansen... Mmmmmmmm....
Nu börjar julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar