fredag 16 december 2011

Inblandad rimmar på vasstandad!

Få som jag - knuff av dagens Skrivpuff - ordet idag är "inblandad"...

En röst mixad och blandad
av mjukhet och vasshet randad

som krokodilen tandad
så sträv som vore den sandad

rävlistliminblandad
i kommunikation utandad

Varning - förhandling strandad!



...och få härliga tips, knuffar och fina erbjudanden på Skrivadventskalendern!

Försvarstal

Om solen inte skulle lysa en dag
vad berör det dig

Om blodet skulle sluta flyta en dag
vad stör det dig

Om jaget inte längre skulle finnas
hur gör det dig

Om pennan i hand skulle frysas
så förgör det dig

Jag kan förstå dig som inte känner att det kan finnas behov av att
skriva. Shoppinglista, mess och julkort är din syn på skrivandet. Men
mallen för mänskligheten är inte du - du är bara en del av den precis
som jag! Men båda är vi viktiga för mänsklighetens utveckling. Och som
kakfatets sju sorter alla bör ha lite olika ingredienser så måste
också vårt innehåll av råvaror variera för att vi ska  kunna bli just
de läckerbitar som krävs på ett lockande kakfat. Bara mandelkakan gör
inget kalas – hur god den än är. Pennan i min hand är min livsessens –
vilken är din? (149 ord)

3 kommentarer:

  1. Att skriva är viktigt för oss, att leva är viktigare men det hör ihop. Tack för fina tänkvärda ord

    SvaraRadera
  2. Gillar både din dikt och ditt försvarstal.:)

    SvaraRadera
  3. Gillar ordleken. Försvarstalet också.

    SvaraRadera