onsdag 28 december 2011

Skriv om att försumma... en sann dag ...

Ska bara ... skriva lite i dagboken så jag inte glömmer bort de där ordningsamma tankarna, ska bara läsa lite uppbyggande skrifter så jag får lite påminnelser om styrkor och svagheter, ska bara prata lite med de kvittrande barnbarnen och ta emot av deras otroliga energi - och lite med de trötta föräldrarna, ska bara gå ut en runda så jag får frisk luft som hela kroppen längtar efter, ska bara beundra nytillkottet i julkorthögen som just damp ner i lådan (- men, vilket häftigt foto!), ska bara äta en bit så jag inte ramlar ihop, ska bara fixa till lite mat så alla får lite i magen så jag inte får det på mitt samvete att någon faller i koma, ska bara diska först det vi inte orkade vid midnatt så jag hittar knivar och annat praktiskt vid en frukost - eller som nu snarare lunch...
   Dagen rullar på i full fart - som alla dagar denna månad - och alla 20 personer (av helgens 24) och två katter som denna härliga helg bor under samma tak känner snart för samma sak: Vi lagar inte någon mer mat - det får bli pizza på små lättstaplade plasttallrikar och vi samlas lite här och där och vi äter och äter och pratar och spelar spel... i sängen i köket i vardagsrummet, uppe på hallen, vi tar slut på julmusten men fortsätter ösa ur den ännu inte sinande godisbrunnen. Vi ägnar oss också åt att leta vidare efter försvunna födelsedagspresenterna och hela packen med julpengakuverten som varit borta sen den 15:e och ännu inte gett sig tillkänna... Paniken börjar kännas av för nästa morgon ska helgens födelsedagsbarn hem med sin familj! Det har varit mycket att göra - otroligt mycket emellanåt-  och en 50-plussare är glad att inte hjärnblödning utbrutit  - och man har inte haft tid att be om högre makters hjälp med just dessa dagars intensiva letande. Eller man har inte tagit sig den tiden... men nu gör vi det. Först ber sjuåringen och farmor om att presenterna ska hittas. Letar sen på de vanliga ställena plus bland skorna för säkerhets skull, när allt är gjort sitter den studerande Siggedarling och tittar upp från sin skrivmoj. Högt där uppe i bokhyllan ligger en lite hoptryckt Icakasse med något långt som sticker ut, hon pekar och de båda uppgivna själarna följer med blicken hennes hand... Ja! där är de!!! Sen blir det en extra fest för stora Joseph som idag fyller sju år och en dag! Fylld av förundran att faktiskt bönen så snabbt blev besvarad och något hela tiden synligt blev sett ber vi snart ännu en letarbön. Kan vi möjligen få hjälp att hitta den försvunna packen med pengakuvert från Farmor Siv? Siggedarling får äran att be eftersom det var hennes ögon som hittade presentpåsen. Sen letas det på de vanliga platserna för pengakuvert igen... utan resultat förstås för där har vi ju letat flera gånger innan.... Gamla Farmor Siv är inte glad om inte de surt förvärvade inte når sin tänkta destination och både sonen och sonhustrun känner trycket... Jag - i detta fall sonhustrun - är på väg mot toalettern för en stund tänkt vila från stojet när benen tvärvänder och går tillbaka i hallen. Händerna trevar i garderoben och får fatt i en svart herrock och där - där i innerfickan finner jag bunten med pengakuvert som jag aldrig förr hållt i. Det var väl det jag visste - jag hade aldrig hållit i dem! Det var inte jag:-O Min make kliar sig i huvudet - hur gick detta till. Hur kan de ligga i rocken... den hade jag väl inte på mig??? Försumma böner kan kosta - speciellt tid;-) Husets far går sen runt och delar ut kuvert till höger och vänster och lägger de överblivna i posthögen till de tre barn med familjer som inte är här just nu. Åhhhh så skönt att allt löste sig - undra om man har tid att hålla en tackbön för att ännu en bön så snabbt blev besvarad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar